Pařba na víkend: tahová strategie I am not a Monster: First Contact (recenze)

Zajímavá tahová strategie s neotřelou nejen vizuální prezentací? Tak to si rozhodně nechám líbit, a ani vám by neměla ujít! Na první pohled vypadá zajímavě, jak se tedy hraje?

33I am not a Monster: First Contact

Nazdar pozemšťané, jmenuji se Captain Laser a momentálně pluji nekonečným vesmírem na lodi Albatross. Jsem tu, abych vás ochránil od všeho mimozemského šmejdu, který se nám tu začíná rozmáhat. Konktrétně jsou to velké zelené ještěrky, které na sebe navíc umí brát podobu normálních lidí a také je nakazit nějakým svinstvem. Naštěstí na to nejsem sám, v mém boji a odhalování pravdy mě pomáhají rozliční cestující či členové posádky.

Tohle všechno se dozvíte během úvodních minut této perfektní tahové strategie. Hned na úvod na vás určitě zapůsobí old school vizualizace, a to pomocí grafických efektů a zvukového podání navozující atmosféru televizních pořadů 60. let minulého století. A také účelné krátké rozpixelované animace v průběhu hry. Brzy pochopíte, že se tahle hra nebere vážně. Obzvláště po konci první tutoriálové mise, která na konci nabere překvapivý zvrat. A podobných zvratů se během hry odehraje dost a dost, takže příběh, i když jednoduchý, bude zajímavý až do konce.

A začínáme - čeká nás první epizoda
A začínáme - čeká nás první epizoda

Hratelnost je příjemně variabilní - různé postavy, zbraně, kombinování všeho možného ...

A jak se vlastně hra hraje? V průběhu jednotlivých levelů ovládáte různé postavy, které na začátku mise dostanete. Charaktery jsou to opravdu různorodé a díky tomu mají také rozmanité schopnosti. Každá postava může nést dvě zbraně a dva předměty. Některé postavy mají nějakou zbraň/předmět pevně danou, takže už nelze změnit. Jinak během hry narazíte na velké množství těchto předmětů (lékárničky, teleporty, obnovovací majáky …) a zbraní (pistole, lasery, řízené střely, granáty …), kterými můžete měnit svůj styl boje. Navíc jejich kombinací vzniká speciální schopnost - např. vyrobit robopavouka, střílnu, léčivou šipku … nebo použít neviditelnost … Možností je spousta, takže je třeba si to nakombinovat co nejlépe.

Všechny tyto předměty je třeba nejprve nalézt. Bud vypadnou z mrtvol, nebo můžou být schované v některé z beden, které se naházejí na mapě. Mapa lodi se postupně v průběhu hry rozšiřuje, jak se dostáváte do další částí. Mise jsou sice trochu repetivní (obzvláště pak ke konci), ale stále je vidět velká snaha autorů o jejich variabilitu. A některé nápady opravdu překvapí, jako např. mise ve vesmíru u trysek lodi, kdy je třeba hodně dobře kombinovat pohyb postav, a ještě sledovat klesající hladinu kyslíku.

Celé (téměř) dobrodružství se odehraje v útrobách lodi Albatross

Za všechny tyto postavy si zahrajete
Za všechny tyto postavy si zahrajete

V samotných misích se procházíte v reálném čase až do okamžiku spatření nepřítele. Pokud vás neviděl, můžete si ještě skrytě naplánovat rozmístění postav a pak zaútočit s bonusem za přepadení. Každá vaše postava i nepřátelé totiž mají ukazatel zdraví, a každá zbraň má nastavená počet bodů zranění. Do toho všeho ještě může promluvit krytí za překážkou, popř. použití nějaké speciální věci (přeměna bodů zranění na zdraví, nezranitelnost …). Ve většině misí mi připadala obtížnost nastavená adekvátně, ale v pár případech se přeci jen hodila dobrá vychytávka - a tou je nabídnutí snížení obtížnosti po pár neúspěšných pokusech o splnění mise. Pak se stanou postavy prakticky nesmrtelné, ale přesto je třeba se ještě snažit.

Hra je rozdělená na 5 epizoda a celkem zhruba asi 40 misí, přičemž mise poslední epizody, které se snaží dobrodružství uzavřít, mohou být přes svoji zajímavost přeci jen už trochu únavné. Ale dobrým dávkováním – dvě tři epizody za večer, se to dá lehce zvládnout.

Po hardrwarové stránce není co vytknout, hra běžela v pohodě i na notebooku se starým i5-4300M a grafikou Radeon HD 8790M. Akorát větráček CPU se musel činit.

Verdikt

Celkově je tato hra příjemné překvapení. Tahové strategie mám rád - a tahle funguje dobře, a navíc má svojí osobitou prezentaci a styl humoru. Vzhledem k nízké pořizovací ceně není dle mého názoru co řešit. Tak si taky běžte vyzkoušet zachránit loď Albatross (a možná celé lidstvo) před zeleným ještěrčím osudem.

Tipy na hraní

• Nebojte se zkoušet a experimentovat s různými zbraněmi a speciálními vlastnostmi postav. Možná tak najdete nějakou lepší cestu k cíli.
  • Steam a GOG edice se trochu liší, tak pozor na to